Mohammad Rasoulof var idømt otte års fængsel (og piskeslag) for at have kritiseret det iranske præstestyre (og ikke mindst dets voldelige nedkæmpelse af demonstrationer for mere demokrati under kampråbet ’Kvinde Liv Frihed!’), da han i foråret flygtede ud af Iran – til fods og ind over bjergene til Irak. Flugtruten endte i Berlin, hvor han søgte tysk asyl – hvorefter han fløj videre til Cannes, hvor hans seneste film, ’Frøet fra det hellige figentræ’, havde verdenspremiere i konkurrence (og modtog Juryens særlige pris og yderligere fire priser). Mohammad Rasoulof var blevet forbudt at instruere film helt tilbage i 2017, så den nye film blev – præcis som forgængeren, Berlin-vinderen ’Der findes ingen ondskab’ fra 2020 – optaget i dybeste hemmelighed. Den iranske instruktør har tidligere været fængslet for at ytre sine meninger, i offentligheden og på film, og det var under et af disse fængselsophold, at han blev inspireret til sin nye film. En fangevogter tog ham til side og fortalte, at han agtede at begå selvmord, fordi hans familie og børn konstant kritiserede ham for det arbejde, han udførte. Det blev temaet for ’Frøet fra det hellige figentræ’, som fortæller om en iransk undersøgelsesdommer, der som følge af de landsdækkende politiske protester mod landets autoritære regering må forholde sig til sin families stigende mistillid. ’En nervepirrende, labyrintisk thriller, der trækker på både Hitchcock og Sergio Leone,’ skrev Filmmagasinet Ekkos Claus Christensen fra Cannes. Filmen er delvist tysk produceret og er udvalgt som Tysklands Oscar-kandidat.