Da den polske outsider-instruktør Lech Majewski takkede ja til at bestillingen om at lave en film baseret på et af hovedværkerne i den europæiske kunsthistorie var det under to betingelser. Han ville ikke lave en dokumentar, og han ville ikke opfinde en historie, der ikke kunne ses i maleriet. Resultatet er en både vovet og visionær genskabelse af Pieter Brueghels episke maleri, hvor Jesu lidelse og korsfæstelse bliver omsat til Flandern i det sekstende århundrede. Korsfæstelsen optræder dog kun som en enkelt detalje i et panoramisk landskab bestående af hundredevis af landsbyboere og spanske soldater til hest. Majewski fokuserer på en håndfuld af skikkelserne fra maleriet, heriblandt en aldrende jomfru Maria. Men også Bruegel selv (i skikkelse af Rutger Hauer) dukker også op i billedet fra tid til anden, mens han i samtaler med sin ven og velgører, kunstsamleren Nicholas, forklarer sine intentioner og hensigter med værket. I et fascinerende sammenstød mellem maleriets todimensionelle flade og filmens tredimensionelle dybde bliver vi bogstaveligt talt ført ind i værkets univers, samtidig med at vi ser det blive skabt. Resultatet er originalt fortalt og et stykke lyslevende billedmagi om (kunst)historiens store vingesus.