Gary Tarn, manden bag den fascinerende DOX:AWARD-vinder ‘Black Sun’ (2005), er tilbage med et nyt, visuelt frapperende filmværk. Ligesom i sin foregående film gør Tarn med The Prophet et ambitiøst forsøg på at visualisere en anden mands personlige vision. Denne gang har han taget livtag med den libanesiske digter og tænker Kahlil Gibrans klassiker ‘Profeten’ fra 1923, der er berømt verden over for sin hovedpersons enkle, inspirerende svar på de spørgsmål som alle os, der skriver ind til Mads & Monopolet hver uge, tumler med. Fra kærlighed til kriminalitet, fra ægteskab til arbejde, fra skønhed til den endegyldige død. I stedet for en traditionel filmatisering har Tarn taget udgangspunkt i skuespilleren Thandie Newtons oplæsning af teksten – og så rejst jorden rundt med sit 16mm- og HD-kamera og filmet mennesker, situationer og steder, der kunne ækvivalere snarere end illustrere tekstens temaer. Ud af det er kommet et blændende billeddigt, hvis universalistiske ambitionniveau, scope og evne til at dele vandene giver mindelser om både Terence Malicks ‘The Tree of Life’ og Godfrey Reggios ‘Koyaanisquatsi’. Alle lignelser til trods er der dog ingen tvivl: Gary Tarn har gjort ‘The Prophet’ til sin helt egen.