De hundrede år gamle filmbilleder knitrer og knaser med en ekspressiv rasen, der næsten ligner en reaktion på deres egne motiver. Det er i år 100 år siden, at første verdenskrig – den første ‘moderne’ krig og den første til at blive dokumenteret i levende billeder – for evigt ødelagde enhver forestilling om (den vestlige) verdens fortsatte fremskridt under fornuftens og industrialiseringens banner. 1914 blev den moderne periodes første, store nulpunkt. Et skelsættende år, som her markeres i et cinematisk samarbejde mellem den anerkendte, amerikanske filmskaber Bill Morrison og strygerkvartetten Kronos Quartet, der har indspillet et originalt score af den serbiske komponist Aleksandra Vrebalov. Morrison har i over et årti specialiseret sig i at bringe helt tidlige filmoptagelser tilbage i biografen – ofte i en tilstand, hvor filmspolens fysiske fundament er i opløsning, hvilket giver billederne en bogstaveligt talt helt enestående cinematisk oplevelse, der simpelthen skal opleves. ‘Beyond Zero: 1914-1918’ består udelukkende af arkivmateriale, der står nøgent og uden forklarende tekst eller tale, og Morrisons særlige metode løfter de aldrig før sete optagelser fra den altødelæggende krig til rent ud svimlende højder, når fortabte skikkelser traver igennem arrede landskaber på vej imod den sikre død – indhyllet i et buldrende, fotokemisk inferno af ridser, skrammer, lysglimt og udflydende bobler. Vises med kortfilmene ‘How To Make Money Religiously’ og ‘Things’