Svetlana har mistet sin søn, der blev fundet død mens han var i hæren. Imens hun prøver at kaste lys over den afstumpede voldskultur i militæret i Belarus, står en gruppe venner fra undergrundsmiljøet snart overfor selv at blive indkaldt. De går til rave parties i undertrøjer og runde solbriller, men lige om lidt kan festen være forbi – lige indtil der udbryder enorme protester og gadekampe som følge af det seneste ‘genvalg’ af diktator-præsidenten og Putin-sympatisøren Aleksandr Lukasjenko. Et glimt af håb og et løfte om forandring, der til gengæld får brutaliteten i det autoritære samfund til at bryde ud i lys lue. Det belarusiske instruktørpar Hanna Badziaka og Alexander Mihalkovich har skabt en storfilm, der rækker langt udover landets egne grænser og analyserer den post-sovjetiske tilstand fra et perspektiv, man ellers aldrig oplever: de unges. Scenen, hvor de fængslede efter en demonstration løslades midt om natten er overvældende i sin tavse, følelsesmæssige intensitet. Med en eminent kameraføring og et indgående kendskab til kulturen, er ‘Motherland’ en af den slags sjældne film, der formår at indkapsle et afgørende punkt i historien imens det stadig står på.