De har travlt på det hospital i Paris, hvor den unge psykiater Jamal og hans kolleger arbejder. Stedet er nedslidt, personalet er udkørt, der bliver konstant savet i budgetterne. Man kender historien, men man har sjældent set den så engagerende formidlet som i ‘On the Edge’, der med håndholdt kamera og meningsfulde, kunstneriske indskydelser observerer dagenes skæve gang på psykiatrisk afdeling. Den dybt sympatiske Jamal er en af hverdagens helte med et forbilledligt, humanistisk sindelag, for hvem de vigtigste forudsætninger for mental sundhed – og for et godt (samfunds)liv i det hele taget – er gode relationer til andre mennesker. Den filosofi praktiserer han ved at lytte tålmodigt, give gode råd og arrangere teaterøvelser baseret på Molière. Realismen og idealismen er i imidlertid i balance hos den unge læge, i hvert så længe de institutionelle rammer kan holde. Nicolas Peduzzis nye film er en levende, organisk og højaktuel rapport fra psykiatrien – og en reminder om at passe godt på os selv og hinanden.