På et almindeligt og halvtrist kontor sidder fire mennesker og venter på at blive kaldt ind til samtale. Den bureaukratiske ramme er imidlertid tættere på en teaterscene, for i ‘The Hearing’ genopfører de deres egne, virkelige samtaler med de statsansatte, der skal vurdere deres sag. En nigeriansk kvinde, en mand fra Cameroun, en transgender-kvinde fra Sri Lanka, og en ung afghansk mand – alle fire er i samme situation med alt på spil. Hvad sker der, når ens fremtid afhænger af ens evne til at fortælle ens egen livshistorie på en overbevisende måde? Spændingen mellem virkelighed og iscenesættelse, mellem rollespil og realitet, gør ikke deres livsfortællinger mindre gribende eller vedkommende. I et enkelt, men genialt greb vender den debuterende instruktør Lisa Gerig imidlertid både rollerne og magtbalancen om. Resultatet er en (tanke)provokende, men værdig og ordentlig film, der bruger de performative interventioner ikke som en konceptuel gestus, men til at give en form til fire individers subjektive erfaring med et system, der er fremmed for de fleste.