Joseph Beuys var så langt forud for sin tid, at kunstverdenen her 30 år efter hans død endnu ikke har indhentet ham. Alt kan være kunst, sagde Beuys, og handlede derefter. Med fedt og filt som faste ingredienser i sine skulpturer og interventioner, var Beuys’ projekt ikke desto mindre at udvide kunstbegrebet så vidt som overhovedet muligt – og at inolvere så mange som muligt i det. Et generøst ideal med en radikal, politisk dimension, der skabte ham dedikerede følgere og stor modstand. I New York tog kunstverdenen imod den tyske ener med en soloudstilling på Guggenheim-museet, men i Tyskland var meningerne delte – også da Beuys indledte en politisk karriere og var med til at etablere partiet De Grønne. Filmen om den tynde mand med hatten giver ordet til Beuys selv, i en rig mosaik af uvurderlige arkivklip optaget under hans mange aktioner, performances og offentlige optrædener – men også når hans fortid som nedskudt pilot under krigen skal frem. ‘Beuys’ havde premiere i konkurrence i Berlin.