Den canadiske bølge bruser stadig, og dette års Oscar-kandidat og festival-darling ‘Incendies’ cementerer nok engang, at den amerikanske indie-scene har fået sig en kærkommen konkurrent. Sidste år var den Quebec-baserede Denis Villeneuve, der for længst har fået ry for at være en af Canadas mest banebrydende instruktører, repræsenteret på CPH PIX med filmen om Montreal-massakren ‘Polytechnique’. Med ‘Incendies’ betræder han ukendt land og sammenvæver smukt fortid og nutid i fortællingen om tvillingeparret Simon og Jeanne, der står over for et komplekst testamente efter deres mors død. Notaren Lebel kan nemlig meddele dem, at ikke alene lever den far, de troede død, de har også en bror, de intet kendte til. Oplysningerne leder de oprørte søskende til moderens hjemland, Libanon, og filmen former sig herefter som dels detektivisk nutidsskildring og dels beretningen om moderens aktivistiske fortid i en tid, hvor urolighederne kristne og muslimer imellem var yderst tilspidsede. Villeneuve økonomiserer stramt og professionelt med de handlingsfremmende faktorer og skaber et spændingsladet drama, der konsekvent formår at overraske og næppe vil efterlade noget øje tørt.