For de amerikanske nybyggere var livet møghamrende hårdt. John Wayne og Clint Eastwood har muligvis set seje ud, som de skridtede kalveknæede ned ad de støvede hovedgader, men de historier bygger påmyten om det vilde vesten – cowboys og indianere, stovte saloonejere, falskspillere, sheriffer og kvieøjede damer i nød. Anderledes realistisk har instruktøren Kelly Reichardt (‘Old Joy’, ‘Wendy and Lucy’) valgt at gå til perioden i ‘Meek’s Cutoff’, der er støvsuget for gunslingers og vindhekse. Her er detsimple drama bygget om omkring en lille gruppe nybyggere, der begiver sig tværs over det golde og livløse prærielandskab i søgen efter næste vandhul. Målet synes ikke at være at nå frem til et bestemmelsessted,men at nå videre. Der tales ikke meget, og når der gør, er det i nærmest arkaiske vendinger. Men lige så stille bygges dramaet op omkring de forskellige personer, med Michelle Williams i front som densnarrådige og påholdende Emily. Det er en film, hvor spændingen snarere imploderer end eksploderer, og her gøres det klart, at den altomfavnende prærie ikke uden lige lod sig tæmme, om så det var med knofedt, seksløber eller cowboyhat.