Med sin atmosfærefyldte fortælling om et formodet mord, utroskab og andre gedulgte gerninger i en lille mexicansk landsby understreger mexicanske Nicolás Pereda, at han er en instruktør, man skal holde et vågent øje med. ‘Summer of Goliath’ er ikke blot en ualmindeligt smuk skildring af ungdommelig udlængsel, men også til dels en krimi, en komedie og et elegant kollektivt portræt fra et hjørne af udkants-Mexico. Hos Pereda er intet er dog præcis, som det ser ud, og det har en god grund: Han tager den mundtlige fortælleform, med dens konstante udvikling og tildigtning, som sit udgangspunkt. Et sted mellem landsmanden Carlos Reygadas og portugisiske Miguel Gomes har Pereda fundet sin helt egen stil – og med sin nu fjerde film har han bedrevet et mindre nybrud inden for, hvad man i mangel af bedre ord kan kalde for meddigtende realisme. ‘Summer of Goliath’ vandt sidekonkurrencen Orrizonti ved Venedig-festivalen i 2010.