Der er fortælleiver, så det svinger i ‘The Black Sheep’ om det sorte får Nicola og hans uretfærdige opvækst på en lukket afdeling. Filmen starter i de tidlige 60’ere, hvor den mindre tilbagestående Nicola bor med sine bedsteforældre. Hans mor er indlagt på den lokale galeanstalt, og hans far arbejder langt væk. Fjern og drømmende klarer han sig dårligt i skolen, opdigter fantasifortællinger for at flygte fra sine ældre brødres mobning – og lægger planer for, hvordan han bedst får fingrene i sit hjertes udkårne, den søde Marinella fra klassen. En dag overværer Nicolas sine brødre begå en frygtelig forbrydelse, men for at dække over den, anklager de ham for at være tosse. Nicola bliver indlogeret på den lukkede afdeling. Tiden på afdelingen går, og som voksen er Nicolas verden ganske enkelt skrumpet ind til galeanstalten og ugentlige ekskursioner til det lokale supermarked. Her møder han en dag atter Marinella og begynder at drømme om et normalt liv. Med ‘The Black Sheep’ går instruktøren Ascanio Celestini til en fortælling, han allerede har sat op som teaterstykke og skrevet som bog. Resultatet er en film, der sprudler af fortælleglæde, alt imens den elegant bevæger sig fra fortid til nutid og fra virkelighedens kradse eksistensbetingelser til drømmenes uendeligt smukkere verden.