Biografklub Danmark byder på alt, hvad et godt filmhjerte kan begære.
Program for sæsonen 2017/18:
FFM 18 – Wine Calling
Også i vinens fine verdens trives modkulturer. F.eks. naturvinsdyrkerne. ‘Wine Calling’ (titlen alluderer til rockrebellerne i The Clash) tager os med i kulissen i det allersydligste Frankrig, hvor rebelske vinavlere opererer i skyggen af Pyrenæerne. Der er mere end 3.000 vinavlere i Frankrig, men mindre end
FFM 18 – Barbara
Det er nok de færreste danskere, som kender den franske chanteuse Barbara, men på hjemmefronten var hun elsket vidt og bredt – hele vejen fra Jacques Brel til François Mitterand. Jeanne Balibar spiller skuespilleren Brigitte, der inkarnerer titelpersonen i Mathieu Amalrics meta-biopic, som ikke kun
It’s a Blue World
Jubilæumsvisning: I anledning af instruktørens 60-års fødselsdag viser vi hans Director’s Cut af filmen om maleren Hans Henrik Lerfeldt og hans kunstneriske univers. Arbejdet med filmen var stort set færdigt, da Lerfeldt døde i juli 1989. Alligevel starter filmen der, hvor hovedpersonen selv forlader scenen:
Pans Labyrint
Feer, falangister og fantasifostre. ‘Pans labyrint’ rummer det hele og lidt til. Guillermo del Toros ferme blend af fantasi og virkelighed går ikke kun i clinch med 1930’ernes borgerkrig i Spanien, men byder også på filmpoesi af en anden verden. Og monstre, som bebor en
FFM 18 – Normandie Nue
Efter ‘Cykeltur med Molière’ og ‘Kvinderne på sjette sal’ er Philippe Le Guay tilbage med en ny film, som kombinerer ‘feel good’ med social og politisk tæft. Mêle-sur-Sarthe er en charmerende lille by i Normandiet. Men som i resten af Frankrig kæmper bønderne for deres overlevelse.
FFM 18 – La Mélodie
'The raucous energy that the youngsters offer gives 'Orchestra Class' a gritty sense of momentum.' Screen Int. 'La Mélodie' er livsbekræftende ode til musikkens helende kræfter. Simon (Kad Merad) er en klassisk violinist, som sættes på en af sit livs hårdeste prøver, da han hyres til
FFM 18 – Plaire, aimer et courir vite
Christophe Honorés nye drama kredser om en samling mennesker, tanker og samtaler i Paris, anno 1993. Den franske titel er ‘At lide, at elske og løbe hurtigt’, og manden i midten er den HIV-smittede forfatter Jacques, der kæmper for at finde sin plads i livet
FFM 18 – Place Publique
Agnès Jaoui og Jean-Pierre Bacri er tilbage, og deres samspil slår gnister foran kameraet – som i forgængerne 'De andres smag' og 'Se på mig'. Med vanlig præcision spidder de deres samtid, hykleriet og middelmådigheden – samt i særdeleshed den selvoptagede medieverden. Bacri spiller Castro, en aldrende
FFM 18 – Aurore – 50 somre
‘Offers blazing proof that stories about life, at any age, can be smart, funny, engaging and revealing, if they go deep and remain fresh.’ Sydney Herald Agnès Jaoui (som også har instrueret ‘Place Publique’) er i topform som 50-årige Aurore, der befinder sig på randen
FFM 18 – Vogterne
Den lavmælte kraft som gennemsyrede Xavier Beauvois' mesterstykke 'Om guder og mænd' kendetegner også 'Vogterne', som i besættende smukke billeder fortæller om de kvinder, som holder skansen, mens mændene drager i krig. Året er 1915. Frankrig og Tyskland strides på slagmarken. Franske byer og landsbyer tømmes